CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

søndag 20. desember 2009

Oppsummering tentamen


Denne uken skulle vi først skrive litt om hvordan vi likte eller ikke likte å dele tentamen i to deler. Så litt om hvilke endringer vi gjorde på den foregående skrivedagen.

Når det kommer til den todelte tentamen, synes jeg det var en god måte å gjøre det på. Dette fordi vi får muligheten til å få en litt bedre karakter, og fordi vi blir mer klar over hvilke egentlige feil vi gjør til neste gang vi skal skrive. Dette fordi vi nesten er nødt til å prøve å rette opp i disse feilene. Da blir man flinkere. Når man bruker en slik metode, vil også læreren kunne se hvem som er ivrige i faget. Dette vil man kunne se ut i fra hvor mye som har blitt endret osv.Men gode tilbakemeldinger er viktig når det kommer til denne ordningen. Men hvis de er gode, ligger det meste til grunn. Dette er da noe av grunnen til at jeg synes vi skal fortsette med dette.

De viktigste endringene jeg gjorde i teksten var kanskje det å ta bort de siste setningene i teksten. Dette for å få slutten åpen og litt mer spennende. Jeg prøvde også å rette skrivefeil. I tillegg gikk jeg jo selvfølgelig gjennom teksten flere ganger å så om det var noen muligheter for endring. Dette var egentlig det jeg drev med. Jeg synes teksten ble bedre etter opprettingen. Man kom på litt andre ting osv. Det som kanskje var litt vanskelig var det at man ikke husket så godt hva man hadde skrevet. Siden det var så lenge siden man hadde skrevet den. Men det kom man ganske fort inn igjen i. Utenom dette er det ikke mer å si.

Bildet hentet fra: http://search.creativecommons.org/#

søndag 22. november 2009

Vintersport


I denne omgang fikk vi i oppgave å skrive noe som opptar oss i hverdagen. Med dette i tankene, velger jeg å skrive litt om vinteridrettens oppstart i disse dager. Jeg er ganske sportsinteressert, og følger ganske nøye med på hvordan det går for Norges del når det kommer til vinteridrett. Norge som nasjon har ikke all verden av ferdigheter når det kommer til sommeridrett, derfor er ikke dette like interessant.

Denne helgen startet verdenscup åpningen i langrenn på Beitostølen. I går(lørdag) var det enkeltstart fristil som ble gått. Noe som ga seier til Ronny Hafsås for herrene, han er egentlig skiskytter, noe som gjør det ekstra sterkt gjort. For kvinnene gikk det også bra, med Marit Bjørgens seier. I dag(søndag) var det stafett. Noe som ga 2. Plass til kvinnene. En ganske god plassering. Og da 1. Plass til herrene. En god start alt i alt for Norge i langrenn. Denne vinteren er det ekstra viktig at vi har utøvere i form. Dette fordi det er OL i Vancouver i 2010. Derfor er da denne vinterens oppstart spesielt viktig. Men med da Marit Bjørgen for kvinnene og Petter Northug for mennene i form, kan det bli en del gull i OL. Det er ikke bare langrenn vi kan ta gull i heller. Vi har også skiskyting, skøyter, alpint etc. Her kan vi nok også få en del gull.

Se Hafsås reaksjoner her:

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=592570

søndag 1. november 2009

Samfunnsproblema!

Denne veka fekk vi tre oppgåver å velje mellom. Eg val: Georg Brandes krev at litteraturen må sette problem under debatt. Kva problem meiner du at litteraturen i vår eiga samtid bør debattere?

Det er mykje litteraturen burde debattere, og det er vanskeleg å finne dei største problema. Men vi har problema som global oppvarming og det at 1/5 som går ut frå barneskulen ikkje kan lese og skrive godt nok. Slike ting meiner eg er viktig å ta opp i litteraturen, men også bare generelt i samfunnet. Det er viktig at man ikkje lar slike ting bare bli borte. Mobbing er også ein ting som man kan ta opp i litteraturen. Dette er også eit ekstremt viktig samfunnsproblem. Men bare ein tar opp ting i litteraturen er det betre enn ikkje noko. Dette meiner eg skjer for lite i dagens samfunn. Ein kan bli enda flinkare til å ta opp slikt i litteraturen.

mandag 26. oktober 2009

Test på it's learning

Denne gangen hadde vi i lekse at vi alle skulle lage 2 spørsmål hver og legge det inn i en test på it's learning. Dette var egentlig greit nok, bortsett fra at det var noen spørsmål som ble like. Men når mange spørsmål var like fikk man det hvert fall inn med teskje, noe som gjør at man husker noen ting ganske godt. Jeg synes også det kanskje ble litt mange spørsmål om et så lite tema. men alt i alt synes jeg det var en grei måte å lære på. Det er bra at man prøver å variere fagdagene. Da blir det ikke så ensformig og kjedelig. Så synes vi kan fortsette å ha litt alternativ læring:)


onsdag 7. oktober 2009

Særemne del 3


Nå er endelig denne delen av særemne ferdig. Synes generelt alt har gått greit gjennom hele prosessen. Det har selvfølgelig vært mye å gjøre, man skal ha kontroll på mye før man leverer. Men det er også litt lærerikt. Det har hvert fall mitt tema vært. Det er jo også lærerikt på den måte at man skal skrive 3-4 etc og man skal vite hvordan man skal legge det opp og sånn, men min oppgave har vært mest lærerik når det kommer til svarene jeg har fått ut av oppgaven. Noe som er bra! Tror dette også kan gå ganske bra karaktermessig:)

fredag 2. oktober 2009

Særemne del 2


Nå begynner særemne å komme på plass. Jeg er ganske snart ferdig og ting har til nå gått veldig fint. Jeg føler utviklingen av oppgaven har blitt ganske sånn jeg forventet det, noe som er positivt. Skrivingen har også gått helt greit, ingen store problemer. Det meste som står igjen nå er å gå igjennom oppgaven, fylle inn der det trengs, rette der det trengs, føre kilder der det trengs. Så det er fortsatt mer å gjøre, men det skal vel gå fint. Så det er egentlig ikke noe mer spennende å skrive for denne gang, enn at skrivingen går bra.

mandag 21. september 2009

Særemne del 1















Da er endelig en type problemstilling klar. Jeg har nå bestemt meg for å skrive om sosiolekt forskjeller i Asker og Bærum. Spesielt mellom unge og eldre. Dette virker som et ganske greit tema. Både litt interessant og utfordrende. Nå går jeg først frem ved å skaffe litt materiale. Mest på forskjellige internett sider, men jeg skal prøve og skaffe meg litt eget materiale også. Dette skal gjøres ved å intervjue folk, og høre på forskjellige klipp fra dagens og "gårsdagens" medier. Vi for se hvordan dette utvikles videre. Men mer informasjon kommer når jeg har kommet litt lenger i prosessen.


søndag 6. september 2009

Blogging!

Hvordan kan man bruke blogg best mulig i skoledagen. Dette var det spørsmålene vi skulle svare på i dag omhandlet. Å kommunisere med hverandre og kunne dele meninger med hverandre er viktig. Men akkurat å kommunisere ved å skrive skoleblogg, er kanskje ikke den måten vi kommuniserer best på. Jeg tror for det første at folk ikke leser på andre sine blogger, og jeg tror mange synes det er uinteressant også. Derfor tror jeg at man ikke kommuniserer spesielt bra, hvert fall når det kommer til skoleblogg. Men når det kommer til private blogger, da kan det hende at folk faktisk tenker på hva de leser og tenker i gjennom hva de skal kommentere.

Personlig blogger jeg ikke privat, så jeg vet ikke helt om det betyr noe å få kommentarer på sin private blogg, men når det kommer til skolebloggen, bryr jeg meg egentlig ikke så mye. Hvert fall ikke om hva andre har kommentert. Det er nok som regel lærerens kommentar som er viktig.

Hvis vi skal se på andre verktøy man kan bruke til å holde oversikt og lære effektivt vet jeg ikke om noe spesielt. Hadde man visste det, hadde man nok gjort det. Men blogging er en fin ting for å holde skrivingen oppe. Da er man hver uke nødt til å skrive noe litt vettugt. Dette hjelper når man plutselig har en skrivedag, da finner man flyten i skrivingen ganske kjapt. Når det kommer til vektleggingen av bloggen, synes jeg den skal ha en liten betydning. Den trenger ikke bety mye før folk tar det seriøst. Det er vel også det som er poenget. Det er ikke bare for at lærene skal ha vurdering, men også for at man da skal holde «skriveformen» oppe.

Dette var litt om blogging for denne gang

søndag 30. august 2009

Are Kalvø

Are Kalvæ er fødd i 1969 og er etter meininga mi ein god norsk forfattar. Onsdag 26/08 var Are Kalvø hos oss på Sandvika vidaregåande. Frå før av hadde eg ikkje tenkt på, eller hørt om Are Kalvø som ein type komikar. Dette var litt overraskande. Eg vil kvart fall seie at han prøvde å vere ein type komikar under opphalde her på Sandvika, framfor å vere ein seriøs forfattar. Eg trudde dette showet kom til å bli veldig kjedelegg og firkanta. Altså berre snakk om bøkene hans, og korleis han skriv osv. Men der tok eg feil, fordi han snakka kanskje om bøkene og sånn, men på ein sånn måte at det blei greitt. Han la inn mye humor, noko som gjorde det mykje lettare å følgje med. Ein lærte faktisk noko og. Han fortalde også mye om seg sjølv i ungdommen sin, med ein morosam vri. Eg vil ikkje kalle showet hans kjempe morosamt, men nok til at det blei ok å høre på. Terningkast på denne framferda blir nok 4.


Bildet er hentet fra dropboxen til Ingunn.

mandag 24. august 2009

Nytt år med nye muligheter!

Hei! Lenge siden sist!

Nå står altså tredje klasse for tur og ting begynner å bli seriøst. Helt til nå har det vært helt greit å komme seg gjennom skoleåret med greie karakterer. Tredje klasse er nok overkommelig det også, men det er nå det virkelig begynner å spisse seg til. Nå er alle fag avgangsfag, og det er mye å gjøre i alle fag. Før kunne man slappe litt mer av i noen fag, deriblant norsk. Dette er nok ikke mulig i tredje klasse. Nå skal man helst prestere i alle fag, og kravene har blitt høyere. Jeg forventer hvert fall at det blir vanskeligere og mer jobbing. Men man lærer også mye dette året, ikke bare at man får mer fakta om forskjellige ting, men også ting som hva man kanskje vil studere og hva man står for. Mer blogging blir det også dette året, både i norsk og økonomi og ledelse. Men alt er overkommelig!

Mer blogging kommer!